Waarom willen bedrijven zo graag een groen kabinet?
Ceo’s lobbyen voor duurzaamheid
Het regent oproepen van bedrijven aan de regering in oprichting. Kom met een krachtig klimaatbeleid. Het bedrijfsleven wil dat de overheid eindelijk een duidelijke koers uitzet naar een naar een duurzame economie. ‘Maatschappelijk verantwoord kapitalisme breekt door.’
Woensdag stuurde een andere groep ondernemers een nog stelliger oproep richting Den Haag. Gooi de belasting op grondstoffen en energie omhoog, vraagt De Groene Zaak. Het is maar een van de voorstellen van deze duurzaamheidsorganisatie, een vereniging van bedrijven die in deze kwestie samen optrekt met ingenieursbureau Royal Haskoning DHV, bierbrouwer Bavaria, bouwer BAM en beddenmaker Auping.
Ook zij zeggen: dwing bedrijven die schade berokkenen aan klimaat, natuur en milieu om die kosten door te berekenen in hun verkoopprijzen. En laat veel meer bedrijven – niet alleen de grootste – controleerbare duurzaamheidsverslagen opstellen. Bevoordeel de duurzaamste bedrijven bovendien bij gunning van overheidsopdrachten.
De stapel ‘groene’ brieven van het bedrijfsleven aan het kabinet-in-oprichting wordt alsmaar hoger, ziet Jan Jonker, hoogleraar duurzaam ondernemen aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Al die ‘ouderwetse’ brieven lijken Jonker gekozen voor de bühne. ‘Alsof onze captains of industry met paard en wagen een boodschap aan Mark Rutte proberen over te brengen, terwijl ze hem natuurlijk geregeld spreken.’
In het bedrijfsleven zien steeds meer mensen het belang van duurzaam ondernemen in, zegt Marjolein Demmers, directeur van De Groene Zaak. ‘Wetenschappers, bedrijven en burgers: allemaal zeggen ze ongeveer hetzelfde. Richt de samenleving opnieuw in, want de huidige economie is op zijn einde. Een nieuwe regering moet echt het verschil maken.’
Het bedrijfsleven is al volop bezig met duurzaamheidsprojecten, stelt De Groene Zaak. Maar de overheid moet de beslissende zet geven. Bijvoorbeeld als bedrijven het wel eens zijn hoe zij minder afval kunnen produceren, maar niemand – bijvoorbeeld uit concurrentieoverwegingen – de eerste stap durft te zetten. Dat was bijvoorbeeld het geval bij winkels die niet meer aan iedere klant een gratis plastic tasje wilden meegeven. Een ‘hard verbod’ op de uitgifte van de gratis tasjes doorbrak de impasse.
Prijskaartje
Een omslag bereik je vooral door als overheid nieuwe spelregels in te voeren, zegt Demmers: ‘Hang een prijskaartje aan de effecten die je wil verkleinen en een beloning aan de effecten die je wil vergroten. Dat gebeurt nu niet.’
Sterker nog: veel koploperbedrijven willen hun verantwoordelijkheid nemen, maar de overheid staat soms niet eens toe dat zij gezamenlijk in actie komen, vertelt een andere initiatiefnemer, Rob van Tilburg van Royal Haskoning DHV. ‘Sommige duurzaamheidsovereenkomsten die binnen een branche worden afgesloten mogen van toezichthouder ACM niet doorgaan omdat sprake zou zijn van kartelvorming.’Dat zagen we bij de plofkip. Een grote groep bedrijven wilde samen afspreken de plofkip uit te bannen – je hebt elkaar nodig om een branche in beweging te krijgen – maar de huidige concurrentieregels maakten dat onmogelijk.’
De oproep van De Groene Zaak rept ook van ‘gevestigde belangen en grote kapitaalkrachtige partijen die investeren in vertragingstactieken’, die dus tegen een snelle energietransitie van fossiel naar duurzaam zijn. Wie zijn dat? ‘Bedrijven die veel in de fossiele sector hebben geïnvesteerd’, zegt Van Tilburg. ‘Daardoor zitten we nu met allerlei omstreden kolencentrales. Uiteindelijk heeft elke branche bedrijven die denken: het zal mijn tijd wel duren, ik doe niet mee. Kijk naar de intensieve veehouderij, of de auto-industrie. Het droevigst zijn misschien wel de afvalverbrandingsinstallaties, vindt Van Tilburg. ‘Daar hebben we in Nederland enorm op ingezet, maar dat was een zeer ongelukkige keuze. Omdat het in feite crematoria voor grondstoffen zijn.’
Ook nu wordt in de politiek volop gelobbyd door fossiele bedrijven die hun belangen veilig willen stellen, zegt Van Tilburg. Met onze oproep aan de onderhandelaars willen we een ander geluid laten horen en maken wij duidelijk dat het overgrote deel van de bedrijven wél duurzaam wil ondernemen. Hopelijk is dat een krachtiger signaal dan die vertragingstactieken.’
Duidelijkheid
Bedrijven willen vooral duidelijkheid van de overheid om te kunnen bepalen welke investeringen zij gaan doen, zei werkgeversvoorzitter Hans de Boer (VNO-NCW) eerder tegen de NOS. ‘Het gaat om nieuwe strategische investeringen waar veel onzekerheid aan zit. De overheid moet dus aangeven: dit doen we voor dertig of vijftig jaar.’ Met de energietransitie zijn komende jaren mogelijk tientallen miljarden euro’s gemoeid. Dat kan bedrijven veel geld kosten, maar ook opleveren. Blijft de overheid windenergie stimuleren, dan zal het voor bedrijven kunnen lonen om te investeren in nieuwe technieken op dat gebied. Maar dan moeten ze wel zekerheid hebben dat de overheid dat beleid niet ineens weer omgooit, zoals dat bijvoorbeeld is gebeurd met het stimuleren van schonere auto’s.
Bedrijven kiezen natuurlijk ook uit eigenbelang voor duurzaamheid. Oud-CDA-premier Jan Peter Balkenende noemde bij de presentatie van de oproep van bedrijvenclub Dutch Sustainable Growth Coalition (met onder andere Philips, DSM en Shell) in Trouw klimaatactie niet voor niets ‘zakelijk interessant’. ‘Bedrijven zijn hun verdienmodellen daarom aan het herijken. Dat schept kansen. Je kunt miljárden verdienen door circulair te ondernemen’, aldus Balkenende. ‘Maatschappelijk verantwoord kapitalisme breekt door.’